SAntiago de Cuba - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van MarianneinCuba - WaarBenJij.nu SAntiago de Cuba - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van MarianneinCuba - WaarBenJij.nu

SAntiago de Cuba

Door: Marianne

07 Februari 2015 | Nederland, Utrecht

Beste mensen,

terwijl op de achtergrond een bokswedstrijd wordt bekeken door een aantal Cubanen aan de bar, maak ik even gebruik van het feit dat we hier nog steeds internet hebben. Ik begin me al aardig aan te passen aan de cubaanse manier van leven. Je doet of -koopt iets niet omdat je het nodig hebt, maar omdat het ebschikbaar is. Je weet immers niet of het beschikbaar is als het nodig iss.

Vandaag de eerste dag dat ik een beetje het gevoel begin te krijfgen dat Cuba toch wel bijzonder is. Begrijp me goed, de reis tot nu toe is mooi, maar niet echt heel bijzonder. Doet vrij veel denken aan MExcio en Guatemala.

Vandaag hebben we wat plaatsen bezocht die te maken hebben met de revolutie, een oud fort en nog zo wat dingen. Maar ook een wandeling gemaakt in Santiago de Cuba. Een redelijk grote stad, die heel piottoresk is, of te wel op sommige punten behoorlijk vervallen, maar wel kleurrijk. Schittereende plaatjes dus. De mensen zijn over het algemeen vriendelijk, hoewel er ook wel gebedeld wordt. Terug zijn we naar het hotel gegaan in een echte cubaanse taxi, een BUick uit 1950, die er voor de verandering puntgaaf uitzag. Je ziet de meest fantastiche voertuigen, maar toch ook wel heel erg leuk om in zo´n ding te rijden. De muziek die hier op elke straathoek zou moeten zijn, hebben we nog niet echt ontdekt, vanmiddag speelde er wel een groep muzikanten op het plein, maar dat klonk eerlijk gezegd meer als de Egelander Musikanten.

verder gaat alles prima. Het reisgezelschap is goed te doen, de jongste is 45, de oudste 82 en het merendeel is mijn leeftijd.
We hebben wel redelijk wat kilometers in de bus al afgelegd, maar gelukkitg zitten we tot nu toe meestentijds 2 nachten in een hotel. De hotels zijn goed, soms wat vergane glorie, maar met goede bedden.

Morgen gaan we de bergen in, ca. 850 m. hoog. Schijnt er in ieder geval een stuk kouder te zijn dan de 40 graden die we vandaag haaden. in de zon, dat wel. We hebben ook al een aantal stevige regenbuiten gehad, maar die vallen meestal in de avond of de nacht, dus echt last hebben we er nog niet van gehad.

Ik begrijp nog niets van het cubaanse politieke systeem. Mensen schijnen toch op redelijk grote schaal huizen in eigendom te hebben, althans volgens onze cubaanse gids. Morgen of overmorgen krijgen we een les cubaanse geschiedenis, daarna nog een les over het heden en de toekomst. Zal ongetwijfeld gekleurd zijn, maar natuurllijk wel boeiend om dit te horen uit de mond van een cubaan.

Verder geen echte bijzonderheden, ik hoop toch nog ergens mijn reisverslag voor jullie online te kunnen plaatsen, maar het zou best kunnen dat dat pas in Havana kan. Hoop wel voor die tijd jullie af en toe bij te kunnen praten.

Bllijf vooral ook reageren, vind ik leuk om te lezen.

Lieve groeten

Marianne

• 07 Februari 2015 - 10:25

Marion:

Leuk om te lezen. Hoop inderdaad dat het lukt je verslag online te krijgen. Ben heel benieuwd naar de geschiedenis uit de mond van een Cubaan. :-)
    Geniet ervan en veel plezier.
    Lieve groetjes Marion

• 07 Februari 2015 - 11:21

Rinus Verweij:

Niet echt heel bijzonder.. een beetje als Mexico en Guatemala.. Jaja, onze wereldreizigster begint een beetje blazée te worden ;) Ik hoop dat je er van blijft genieten en dat je veel foto's maakt, ook van oude auto's. (Ik heb een Buick 1950 in schaal 1:43). Pas goed op je zelf. Ik heb wel begrepen dat de criminaliteit op Cuba meevalt.
    Knuffel, R.

• 07 Februari 2015 - 13:32

Arne:

Leuk om te lezen dat alles goed gaat! Veel plezier en geniet van de momenten!

• 11 Februari 2015 - 08:37

Erik:

Klinkt goed ma, geniet ervan!