Trinidad - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van MarianneinCuba - WaarBenJij.nu Trinidad - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van MarianneinCuba - WaarBenJij.nu

Trinidad

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg

11 Februari 2015 | Nederland, Utrecht

Goedemorgen lieve mensen,

Dit keer uit een van de internet cafés in Trinidad. Ik zal nooit meer klagen dat mjin PC traag is, want ik ben nu 20 minuten bezig om verbinding te krijgen met de pagina waarmee ik dit kan schrijven!!!
WIFI is nog steeds afwezig, dus de uitgebreide verslagen houden jullie nog te goed.
Het is een zeer afwisselende reis en langzamerhand begin ik iets te begrijpen van de fascinatie voor Cuab. In sommige opzichten leeft men nog min of meer in de middeleeuwen, lijkt het.
Vanochtend heb ik een wandeling gemaakt door een deel van Trinidad dat net buiten he toeristisch centrum ligt. De straten bestaan uit kinderkopjes, in de deuren van de huisjes zitten cubanen, vooral mannen, gezellig met elkaar te kletsen en voor zich uit te staren. Paard en wagen zijn volop aanwezig, en ik zag ook een bokkenwagen. Erg kleurrijk, dus ik baal enorm dat mijn fototoestel het niet meer doet. Misschien is het vocht en moet hij alleen even drogen, maarik vrees. Gelukkig zijn er vele anderen in de groep die foto´s maken en soms veel mooier dan ik ze kan maken.

We overnachten nu 2 nachten in een Casa Particulara, zeg maar een Bed / Breakfast. Bijzondere ervaring, alleen jammer dat zij nauwelijks engels spreken en mijn spaans ook beperkt is.

Ons verblijf in de bergen was bijzonder, weinig toeristisch. Ik kon in ieder geval een groot deel van mijn pennen, ballonnen, lijmstiften en nog wat dingen kwijt bij de plaatselijke school. Ook hier zijn sommige onderwijzereessen zo ijverig dat ze ook op zondag op school zijn. Had ik even mazzel. Ook een cubaans leesboek ingekeken, Catro en Che Guevara waren ruim vertegenwoordigd.
Over de geschiedenis van Cuba en het politieke systeem hebben we inmiddels uitgebreid college gehad, ik zal dat in mijn uitgebreide reisverslagen kort proberen samen te vatten.
We hebben inmiddels een paar forse stortbuien gehad, er schijnt uit het noorden een kou front te komen. En ja, uit het noorden komt natuurlijk niets goeds .
Trinidag is een stuk toeristoischer dan de plaatsen waar we tot nu toe geweest zijn. Gisteravond in de Casa Musica waren vooral toeristen en misschien 10% cubaan. Maar die kunnen dan ook swingen. Leuke muziek, maar het is niet zo dat op elke straathoek een bandje speelt. Wellicht in Havana wel.

De kwaliteit en met name de hoeveelheid eten wisselt nog as. In de bergen was het redelijk karig en waren we blij met de nog aanwezige koekjes, Tucjes e.d. In Camaguey een paar dagen geleden hebben we weer zeer uitgebreid gegeten. Gisteravond in de Casa Particulara gegeten, ze sloven zich dan natuurllijk echt uit. Kooldhydraten zijn hier ruim aanwezig in de maaltijden en echt heel bijzonder is de cubaanse keuken niet.

De mesnen zijn erg vriendelijk en het is inderdaad een veilig land, zeker voor toeristen. Je gaat het kip met de gouden eieren niet slachten. Toerisme is echt de belangrijkste bron van inkomsten voor het land. Doordat particuliere initiatieven nu veel meer zijn toegestaan schijnt de service ook wat te verbeteren.

We zijn inmiiddels ongeveer halverwege de reis, maar het tempo is redelijk relaxed. We zitten well vrij veel in de bus, maar dat wordt toch ook wel regelmatig afgewisseld door stops, gepland of onverwacht. Gisteren gestopt bij een suikerriet veld, waar we van de werkers stukken suikerriet kregen om te proeven. Erg zoet natuurlijk.

Ik heb nu nog 5 minuten internet beschikbaar, ik ga dus maar afsluiten en zorgen dat dit verslag ook echt weggaat.
Weet nog niet wanneer ik wel on line kan, zou wel eens kunnen zijn dat dat in Cuba is. Maar aarzel niet om te reageren en een SMS sturen kan ook.

Lieve groeten

Marianne

  • 11 Februari 2015 - 18:27

    Marion:

    Wat leuk weer om te lezen Marianne. Heel bijzonder te horen hoe dat werkt. Wat leuk dat je op een school bent geweest en dan ook nog boekjes hebt in kunnen zien.
    Nog veel plezier de rest van je reis en ik kijk uit naar je uitgebreide verslag, groetjes

  • 11 Februari 2015 - 23:49

    Rinus Verweij:

    Knap dat het je weer is gelukt om de radiostilte te doorbreken. Mijn innige deelneming met het de geest geven van jouw camera. Ik zou daar zelf str..chagrijnig van worden, maar ik ben dan ook een onverbeterlijke fotofanaat zoals je weet. ;-) Raar idee dat je alweer halverwege de reis bent, maar goed - je hebt nog 10 dagen avontuur voor de boeg. geniet ervan! Liefs, R.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Utrecht

Cuba 2015

Rondreis door Cuba

Recente Reisverslagen:

24 Februari 2015

weer thuis

24 Februari 2015

21/22 februari

24 Februari 2015

20 februari

24 Februari 2015

19 februari vervolg

19 Februari 2015

19 februari

Actief sinds 30 Jan. 2015
Verslag gelezen: 98
Totaal aantal bezoekers 3778

Voorgaande reizen:

30 Januari 2015 - 22 Februari 2015

Cuba 2015

Landen bezocht: