9 februari - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van MarianneinCuba - WaarBenJij.nu 9 februari - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van MarianneinCuba - WaarBenJij.nu

9 februari

Door: Marianne

17 Februari 2015 | Nederland, Utrecht

9 februari Sierra Maestra - Camagüey
Onderweg naar Camaguey stoppen we in Bayamo, de hoofdstad van de provincie Granma. Voor de revolutionaire geschiedenis van Cuba één van de belangrijkste regio's van het eiland. Bayamo is een heerlijk rustig plaatsje waar een gemoedelijke sfeer hangt. In de middag arriveren we in Camagüey waar we overnachten in een eenvoudig hotel in het centrum van de stad. Aan het einde van de middag kun je per fietstaxi een stadstour maken door Camagüey.

Mijn dag begint goed. Op weg naar de ontbijtzaal kom ik langs de bus, waar de chauffeur staat te wachten op de dingen die gaan komen. Hij begroet me met een vriendelijk ` Buenas dias, amor~=`, Het heeft toch wel die latijns amerikaanse mentaliteit.
Het vertrek staat gepland om 8.00 uur. we zullen weer met MPV`s naar beneden gebracht worden, terwijl de bus met de bagage ons volgt. Het is niet helemaal duidelijk of de bus het extra gewicht niet de berg op en af kan brengen of dat dit vanuit veiligheidsoverwegingen gebeurt of misschien wel om de lokale taxibedrijven aan werk te helpen.
Iedereen is op tijd, alleen de MPV`s schitteren door afwezigheid. Abel gaat verwoed telefoneren en na 30 minuten komen ze alsnog, Ach, het is de eerste keer dat ons zoiets overkomt.
Als wij, en de bus, beneden is, kunnen we weer verder.Vrij snel zien we mensen die met machetes suikerriet aan het snijden zijn,iets wat volgens Abel tegenwoordig een zeldzaamheid is. Bijna alle suikerriet wordt tegenwoordig machinaal geoogst. Tijd voor een fotostop dus. Boeiend om te zien hoe gemakkelijk het lijkt te gaan, terwijl ik uit de Doornvogels juist begrepen had dat het heel zwaar werk is.
De geplande koffiestop combineren we vanwege het tijdverlies vanochtend maar met een vroege lunch. Gezien de omvang van het ontbijt is dat geen enkel probleem. Redelijk efficiënt, zeker voor Cubaanse begrepen krijgen we allemaal onze koffie en een broodje met..... jawel: ham, kaas of ham en kaas.

Rond 14.00 uur zijn we in Camagüey waar op dat moment een stortbui naar beneden komt. Abel besluit het middagprogramma om te gooien, omdat voor nu een rondrit met fietstaxi`s op het programma stond. Niet echt lekker in deze bui. we gaan dus eerst naar het hotel en de 10 fietstaxi`s zullen zich daar over 1 1/2 uur melden. Ik neem niet aan dat ze gecompenseerd gaan worden voor de verloren tijd.

het hotel heeft wat meer karakter dan een aantal van de vorige, de kamer is anders ingericht en ik heb zelfs een balkon. Bereikbaar via de badkamer. Of de regendouchekop die de douche heeft ook echt een regendouche is, zal nog moeten blijken. Ik vermoed dat het een miezerregendouche zal blijken te zijn.

Om 15.30 staan de bestelde fietstaxi`s klaar en beginnen we onze rondrit. Camagüeylijkt een sfeervol stadje te zijn, met 24 kerken, waarvan 13 katholiek. er blijkt dus ook nog een redelijk grote groep protestanten te zijn. het is een Hop on hop off fietstour, dus we stappen een paar keer uit. Sfeervol met wel veel vervallen huisjes, hoewel er ook mooi gerestaureerde panden tussen staan. Leuk om op deze manier de stad te verkennen. aan het eind van de tour gaat het toch weer regenen, maar we komen droog terug in het hotel.
Een drankje in de bar, die heel erg ongezellig is, nog even aan dir reisverslag werken en dan op naar het diner. Ze eten hier op voor ons redelijk normale tijden, zo rond 19.00 uur is geen probleem.