15 februari - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van MarianneinCuba - WaarBenJij.nu 15 februari - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van MarianneinCuba - WaarBenJij.nu

15 februari

Door: Marianne

17 Februari 2015 | Nederland, Utrecht

15 februari Soroa
Tijdens de excursie is de lunch in Las Terrazas inbegrepen. In Soroa slapen we in een comfortabel hotel met zwembad midden in de overweldigende natuur. Niet ver van ons hotel vind je een orchideeëntuin en een waterval.

Het was vannacht behoorlijk koud. Het is hier altijd al wat kouder omdat we vrij hoog zitten, maar door het koudefront schijnt het nog kouder te zijn, Iemand van de groep had een thermometer buiten gelegd en die kwam tot graden. Binnen was het niet veel warmer, aangezien het badkamerram wel horregaas heeft, maar geen glas. Gelukkig hebben ze wel dekens beschikbaar. En een warme douche.

Het ontbijt was dit keer vrij sober en voor de verandering hoefde ik niet op kopjesjacht. Kopje en theezakje was zo gevonden, probleem was toen dat de ketel met warm water verdwenen was. Maar goed, uiteindelijk toch gelukt.
Vandaag was er een excursie naar Las Terrazas, een eco gemeenschap waar de Cubaanse regering volgens mij erg trots op is. Men heeft de boertjes uit de omgeving bij elkaar gezet in een dorp en dat selfsupporting gemaakt. De belangrijkste bron van inkomsten is het toerisme en dat is goed te merken. Elk jaar komen er 44.000 toeristen.
We worden ontvangen met een welkomstcocktail, bestaande uit een mengsel van cola en sinas ( in Oostenrijk noemen ze dat een Spezi), aangevuld met rum. Het is dan rond 9.15 uur, maar het helpt wel om warm te worden.
Een aantal mensen gaat Canopying, maar aangezien ik dat vorig jaar in Honduras al gedaan had, zag ik er dit keer maar van af. Wij krijgen de rondleiding door het dorp, beginnend bij een kunstenaar die van oud papier nieuw maakt en daar vervolgens o.a. litho's op drukt. Daarna naar het huis van een hier geboren zanger, Polo Montanez, die best wel lekkere muziek maakt. Ik koop dan ook een CD van hem. Hij is overigens een aantal jaren geleden verongelukt.
Vervolgens gaan we koffie drinken bij Maria, iemand die ooit koffie schonk in haar woonkamer, maar omdat de koffie zo goed was, werd die al snel te klein. Nu is het een overdekte terras. ook hier gaat weer rum door de koffie, maar we constateren dat de 5 inmiddels in de klok zit ( in Nederland is het nu 17.30 uur) en dat het dus mag.
De volgende stop is een riviertje met een aantal natuurlijke zwemplekken, maar we besluiten unaniem dat we het te koud vinden om te zwemmen. Het is er wel mooi. Diverse Cubaanse jongeren wagen zich wel het water in. de plek is ook onder inwoners van Havana populair als dagtrip om te picknicken.
Dan door naar de lunchplek. het schijnt zeer goed bekend te zijn en zelfs Fidel schijnt er twee keer gegeten te hebben. En inderdaad het smaakt uitstekend. Vooraf krijgen we sinaasappels, die ontdaan zijn van de oranje schil, maar de witte schil nog wel hebben. het ziet er leuk uit. Daarna komkommer/tomatensalade, chips gemaakt van een soort cassave, kip, rundvlees, rijst en een zwarte bonensoep. Die bonensoep doe je over de rijst. In tegenstelling tot wat we meestal krijgen is dit lekker gekruid. Ze hebben zelfs een soort sambal. Toe een ijsje en koffie. Deze lunch komt zeker in de top drie.

De volgende, en laatste, stop is bij de restanten van een voormalige koffieplantage, Buena Vista genaamd. En inderdaad, het uitzicht is schitterend, je kunt tot de golf van Mexico kijken. Het oude huis staat er nog, van de koffieplantage zelf zijn alleen de ruïnes van de slavenkwartieren nog te zien en de terrassen waar de koffiebonen gedroogd en ontvliesd werden. Dat laatste gebeurde door een soort tredmolen, waarbij de maalsteen van hout was. Op die manier werden de koffiebonen nog niet gemalen, maar alleen van het vliesje ontdaan. Jammer dat ze niet meer van het koffieproces laten zien, volgens mij zou het huis prima dienst kunnen doen als museum.
Hierna gaan we weer naar het hotel, waar ik weer een rustige middag neem. Nog even internet, redelijk snel, alhoewel dat relatief is. Om 19.00 uur verzamelen we weer in de eetzaal, waar het buffet vrijwel hetzelfde is als gisteren. We vermoeden dat het merendeel van de groepen hier maar 1 nacht zal blijven. Om 21.30 uur houden we het voor gezien, het restaurant nodigt niet echt uit om gezellig na te tafelen. Bovendien moeten we morgen bijtijds op.