19 februari - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van MarianneinCuba - WaarBenJij.nu 19 februari - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van MarianneinCuba - WaarBenJij.nu

19 februari

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg

19 Februari 2015 | Nederland, Utrecht


19 februari Havana
Maak een wandeling over de Malecón, de zeeboulevard met de pastelkleurige gevels, waar de Cubanen uitwaaien en bijkletsen en de kinderen een verfrissende duik in zee nemen. ’s Avonds kun je een bezoek brengen aan één van de bekende muziekcafé’s, Casas de la Trova, waar je met een mojito in de hand, kunt genieten van de levendige son, salsa en rumba muziek.
Na een onrustige nacht, mede veroorzaakt door de wind die behoorlijk sterk is, ben ik bijtijds wakker. De douche doet het prima, warm water, redelijke straal, dus dat helpt om toch wakker te worden. de ontbijtzaal is behoorlijk goed georganiseerd, zeker voor Cubaanse begrippen, ik kan zomaar in een keer alle benodigdheden pakken. Alleen jammer dat er een accordeonist zit te spelen. Hij speelt best goed, maar aan het ontbijt hoeft dat voor mij niet.
Dan door naar de Cadeca, het wisselkantoor, want mijn voorrad CUC's is niet meer voldoende voor de rest van het verblijf. Het wisselen gaat redelijk snel, zodat ik netjes op tijd weer bij het hotel ben. Om 9.00 uur begin deel 2 van de rondleiding door Havana Vieja, het oude gedeelte van de stad. De bus brengt ons naar het centrum, daarna gaan we te voet verder. Een deel van de oude stad is al schitterend gerestaureerd, een ander gedeelte wordt opgeknapt en de rest is enorm vervallen. Het stikt hier van de toeristen, vooral overigens in het opgeknapte gedeelte. Zodra je wat afwijkt van de hoofdstraten is het verval groter en het aantal toeristen kleiner. Drie keer raden wat mijn voorkeur heeft.
Abel woont in Havana en heeft er duidelijk lol in ons zijn tijd te leren kennen. Bovendien heeft hij geschiedenis gestudeerd, dus hij kan veel en boeiend vertellen. Ik zal jullie hier niet met de geschiedenis vermoeien. Ik vind het overigens wel schokkend dat op een van de pleinen een winkel van Benetton zit en een winkel van Paul Shark, toch niet echt de goedkoopste merken. Als ik later bij het hotel een Audi A4 en een Mercedes zie staan, moet ik toch wel erg denken aan 1984: " all pigs are equal, but some are more equal than others"
We drinken een prima kop koffie in O'Reillys, samen met een paar anderen nemen we ook alvast een broodje en na het vervolg van de rondleiding zijn we weer op ons zelf aangewezen. Dit keer ga ik met Anneke en Coby op pad. we lopen eerst door het nog niet gerestaureerde gedeelte. Natuurlijk krijgen we bekijks, maar ik voel me nog steeds nergens opgelaten. Mensen zijn erg vriendelijk. Als we bij een groentekar staan te kijken, komt de verkoper ons vertellen wat het allemaal is, maniok, aardappel, iets wat we niet herkennen en ook de naam doet geen kwartje vallen en tomaat. Hij is erg vriendelijk en heeft dus een paar aardewerk klompjes verdiend. Als hij zegt dat hij deze aan zijn kinderen al geven, gooi ik de rest van mijn ballonnen er ook maar tegen aan. Kom ik daar ook met ere van af.
Ik wil nog even naar het Museo del Tabaco, aangezien ze daar de door Ronald bestelde sigaren waarschijnlijk wel zullen hebben. Anneke wil graag even haar voeten rust geven, zodat ik met Coby op stap ga. Onderweg komen we langs het hotel waar Ernest Hemingway vaak gelogeerd heeft. Zijn kamer is nu een klein museum, waar o.a. zijn schrijfmachine te zien is en een grote foto van hem met Fidel. Het thema van de ' tentoonstelling' wisselt elk jaar en is dit jaar gewijd aan de Nobelprijs.Als ik de dame die ons uitleg geeft, vraag waarom ze zo geboeid is door Hemingway, kijkt ze me verbaasd aan en zegt dan "It's my job". Ja, zo had ik het niet bekeken. Het uitzicht is erg mooi, maar we kunnen al snel weer verder. Het Museo del Tabaco blijkt niet de plek te zijn waar ze sigaren verkopen, daarvoor moeten we een paar panden verder op zijn. Rare jongens, die Cubanen, want het museo del Chocolate is wel een winkel waar ze chocola verkopen.
Ze hebben maar een deel van de bestelling, dus die koop ik maar alvast. Ik betaal met creditcard en moet daarbij mijn paspoort laten zien. Daarin heb ik al 20 cuc gestopt voor het betalen van de luchthavenbelasting en de verkoopster wijst me er vriendelijk op dat er geld in het paspoort zit. Als ik uitleg dat dat voor de luchthavenbelasting is, zegt ze vriendelijk dat dat 25 CUC is. Dat wist ik, maar ik had geen briefje van 5 meer.
We lopen terug naar het Museo del Belle Arte, waar we Anneke hebben achtergelaten, maar daar aangekomen blijken we in het verkeerde gebouw te zitten. We willen de Cubaanse kunst zien en niet de algemene. gezien de tijd, houden we het voor gezien, nog even wat drinken en dan naar het Capitool waar de bus op ons zal staan wachten. Leonis loopt keurig rond om ons te zoeken, want het behoorlijk onoverzichtelijk.
In het hotel blijkt de sleutel van mijn kamer het weer niet te doen, dus een wandeling naar de receptie en terug, kan ik nog even aan dit verslag werken en het proberen online te krijgen. Morgen zal dat waarschijnlijk niet meer lukken. Vanavond zal de bus ons weer naar het centrum brengen, waar we van plan zijn een muziekcafe te bezoeken. Het is onze enige vrije avond in Havana, want morgen gaan we naar een cabaretvoorstelling in de Parijse traditie.
Morgen nog een hele dag in Havana, ik zal vanavond eens bekijken wat ik nog wil zien. Ik hoop wel dat het dan wat beter weer is. Vandaag was het wel droog, maar ik heb de hele dag met mijn jack aangelopen. Er staat nog steeds veel wind en de zon laat zich maar mondjesmaat zien.
Zaterdagochtend worden we om 12.00 uur door de bus opgepikt, het is ca. 2 1/2 uur rijden naar het vliegveld van Varadero. En dan zit het er weer op.
Als ik terugben in Nederland zal ik nog wat foto's bij het reisverslag plaatsen, zodat jullie een beeld krijgen. Het was dit keer een reisverslag met hindernissen, maar ik vond het leuk om mijn avonturen toch weer met jullie te delen.
Samenvattend kan ik op dit moment over deze vakantie zeggen dat ik een Cuba een mooi en afwisselend land vind, dat ik overall een goede vakantie heb gehad, mooie en interessante dingen heb gezien. Maar het bijzondere dat veel mensen aan Cuba toekennen, heb ik niet echt kunnen ontdekken. Wel ben ik blij dat ik nu geweest ben, want het is natuurlijk zeer waarschijnlijk dat Cuba de komende jaren enorm gaat veranderen.


  • 20 Februari 2015 - 01:12

    Rinus Verweij:

    Leuk om te lezen Marianne. Ik wens je nu al vast een veilige terugreis. x

  • 20 Februari 2015 - 10:05

    Marijke:

    Prachtige verhalen allemaal Marianne, je kunt zo een boek schrijven. Leuk om te lezen, ik krijg zo een aardig beeld van Cuba, veel plezier nog en een goede reis naar huis !!!

    lieve groetjes,
    Marijke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Utrecht

Cuba 2015

Rondreis door Cuba

Recente Reisverslagen:

24 Februari 2015

weer thuis

24 Februari 2015

21/22 februari

24 Februari 2015

20 februari

24 Februari 2015

19 februari vervolg

19 Februari 2015

19 februari

Actief sinds 30 Jan. 2015
Verslag gelezen: 82
Totaal aantal bezoekers 3769

Voorgaande reizen:

30 Januari 2015 - 22 Februari 2015

Cuba 2015

Landen bezocht: