14 februari - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van MarianneinCuba - WaarBenJij.nu 14 februari - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van MarianneinCuba - WaarBenJij.nu

14 februari

Door: Marianne

17 Februari 2015 | Nederland, Utrecht

14 februari Santa Clara - Soroa
Na het ontbijt vertrekken we richting Soroa waar we 2 nachten verblijven in een hotel met zwembad.Tijdens ons verblijf in Soroa maken we een uitgebreide stop in Las Terrazas, een biologisch reservaat dat op de lijst van UNESCO staat. Er zijn hier vele wandelmogelijkheden. Of misschien heb je zin in een verfrissende duik in de rivier Rio San Juan waar je heerlijk kunt zwemmen in de natuurlijke waterbronnen.

Vandaag een reisdag. Omdat we onderweg niet echt een lunchtentje tegen zullen komen, wordt ons verzocht een lunchpakketje te maken. We betelen daar 1 CUC voor, zodat we, zoals de gids het zegt, niet stiekem broodjes mee hoeven te nemen van het ontbijtbuffet. Maar de opdracht blijkt lastiger dan verwacht. So wie so is het hotel erg druk, vooral met bussen die allemaal min of meer op hetzelfde tijdstip zullen vertrekken, zodat iedereen tegelijkertijd de eetzaal binnenvalt.
Daar is het personeel duidelijk niet op berekend, het is een kunst om alles wat je nodig hebt te scoren. Ook in dit hotel zit een groot probleem bij de kopjes, ook hier hebben ze er te weinig, zodat je echt je best moet doen een kopje te vinden. Uiteindelijk ga ik bij de deur staan die naar de keuken leidt, daar komt immers alles uit en ben je dicht bij de bron. Ook het stokbrood en de kaas zijn moeilijk te krijgen, zodat ik uiteindelijk genoegen neem met een paar stukken gesneden stokbrood met ham.
Zoals Abel later in de bus zegt: hij had ons de eerste dag al verteld dat efficiency in Cuba een probleem is, tot nu toe hebben we geluk gehad en liep alles redelijk gesmeerd, nu hebben we een glimp opgevangen van het echte Cuba. Geduld en een vleugje humor doen dan wonderen.
We vertrekken weer keurig op tijd voor de busreis van ongeveer 6 uur totaal naar het westen van het land. De eerste koffiestop is gepland na 2 uur, maar gezien het feit dat daar nog een 6 tal bussen met toeristen staan, rijden we een half uur door. Daar zijn we de enige toeristen en gaat het redelijk vlot.
2 uur later is de volgende stop en ook dat gaat redelijk vlot. Ze kunnen best wel efficiënt zijn dus.
Om 14.30 uur komen we aan in Soroa, waar we eerst de orchideeëntuin bekijken terwijl Abel ons incheckt. De gids doet het leuk, weet zelfs van diverse planten de Nederlandse namen. Bij mij gaat het overigens het ene oor in, het andere uit, dat wel.
Als we klaar zijn wandelen we naar het hotel, waar de bagage al klaar staat. Gisteren was de bellboy verplicht, dit keer is het niet geregeld. Jammer, want om bij de kamer te komen moeten we een trap/op met ruim 25 treden.
In de omgeving zijn een aantal wandelingen te maken, maar die schijnen toch redelijk steil te zijn. omdat mijn knieën toch enigszins protesteren tegen al het lopen, besluit ik een rustige middag te nemen. Lekker met mijn boek in de zon voor de kamer op mijn eigen terrasje.

Om 19.00 uur verzamelen we ons voor de maaltijd in het restaurant dat bij het hotel hoort. Omdat we buiten het stadje zitten is er geen alternatief. Het is een buffet, prima te doen. De Cubaanse keuken is niet echt spectaculair, vooral de kruiden ontbreken, waardoor alles vrij flauw is en heel veel variatie zit er ook niet in, maar het is beslist niet voornamelijk bonen zoals ik ergens gelezen had. Althans voor ons niet.

Omdat het behoorlijk koud buiten is, mede door het koufront dat vanuit de VS gekomen is, maar ook omdat Soroa in de bergen ligt, drinken we de after dinner borrel maar in de eetzaal. Echt gezellig is die niet, maar kou lijden zien we ook niet zitten.